Wymiana pompy wody. SAAB 9000, wolnossacy silnik 2290 cm3 [B234i]
Wymianę przeprowadzałem według Haynesa ( z pominięciem kilku drobiazgów, z których jednego nie należało pominąć ale o tym później). Warto mieć zatem do wymiany pompy wody Haynesa lub... wydruk tego oto opisu wymiany :-). Potrzebne rzeczy:
-pompa wody :-) (to będzie pompa wody ale bez dekla z końcówką idącą do bloku silnika, dekiel ten przekładamy ze starej/oryginalnej pompy), ja kupiłem np. włoską pompe SIL za 220 PLN
-trzeba koniecznie kupić w ASO SAABa dwie uszczelki (tzw. o-ringi), które znajdują się na tzw. adapterze (przejściówce) między końcówką/fajką pokrywy pompy wody a blokiem silnika, koszt takich o-ringów 20 PLN za dwie sztuki
-oczywiście trzeba mieć co nalać po wymianie a więc płyn chłodniczy np. koncentrat TEXACO 5L (ok. 60 PLN) + 5L wody demineralizowanej. Do układu chlodniczego SAABA 9000 z silnikiem B234 wchodzi ok. 9 litrów płynu.
-przyda się także smar SHELL RETINAX (żółta tuba - smar w środku brązowy) lub zwykły towot np. ŁT-43
-oczywiście mamy pod ręką komplet kluczy
Wymiana.
1. Trzeba poczekać aż samochód całkowicie ostygnie, jeśli niedawno jeździł.
2. Według Haynesa trzeba zdjąć od spodu pokrywę przymocowaną do zderzaka, żeby mieć dostep do chłodnicy a w zasadzie do korków spustowych chłodnicy. Nalezy spuścić płyn z tych korków a potem z korka z bloku silnika (lub z dwóch korków w silnikach z tzw. balance shafts). Ponieważ, ta pokrywa ochronna chłodnicy jest trudna do odkręcenia (śruby kręcą się w miejscu) ja ten etap pominąłem. Tym bardziej, że niedawno miałem zmieniany płyn i nie zależało mi na zlewaniu dokładnie całego. Jeśli ktoś, będzie miał problemy, z odkręceniem tej pokrywy, to polecam spuścić płyn poprzez odkręcenie śruby pod klucz 17 w pokrywie pompy wody. Następnie żeby spuścić płyn do końca z pompy i chodnicy, należy poluzować cyband na rurze gumowej idącej od chłodnicy do pompy wody.
3. Odkręcamy rurę idącą do chłodnicy od zbiornika wyrównawczego. Zdejmujemy zbiornik wyrównawczy, w starszych modelach trzeba odkręcić śrubę umieszczoną na jego środku a w nowszych wystarczy zdjąć odpowiedni klips mocujący. Po odkręceniu zbiornika luzujemy cyband na rurze gumowej idącej spod niego do pompy wody. Zsuwamy tę rurę i wyjmujemy i odkładamy na bok zbiorniczek wyrównawczy.
Należy domowymi metodami sporządzić przyrząd do zblokowania napinacza paska klinowego.
![](SAAB_9000_pompa_wody_files/home_made_tool.jpg)
5. Ręką ciągniemy do siebie pasek klinowy a następnie (caly czas trzymając naciągnięty pasek) blokujemy wykonanym wcześniej "home made toolem" :-) napinacz paska klinowego. Napinacz znajduje się tak mniej więcej pomiędzy kołami pasowymi klimy i pompy wodnej ale bardziej w stronę kabiny pasażerskiej. Jak już założymy home made tool w odpowiednie miejsce, możemy bez problemu zdjąć pasek klinowy z koła pasowego klimy i pompy wody,
6. Odkręcamy 3 śruby kompresora klimy i odkładamy kompresor na bok na karton lub kawałek deski oparty o chłodnice i silnik. UWAGA nie wolno odłączać żadnych przewodów od kompresora klimy bo można rozszczelnić klime!
7. Odkręcamy taki kawałek odlewu żeliwnego do którego mocowany był kompresor klimy.
8. Pompę wody mamy już na wierzchu. Odkręcamy 3 śruby mocujące pompę do bloku silnika, dwie na górze jedna od spodu.
9. Wyciągamy pompę, wyjmując jednocześnie adapter (siedzi w bloku silnika i w pompie w takiej długiej fajce).
10. Demontujemy koło pasowe z pompy wodnej! Ważne, jeśli bowiem tego nie zrobimy koło pasowe uneimożliwi nam (zasłoni) prawidłowy montaż pompy do bloku silnika.
11. Od pompy odkręcamy pokrywę z fajka i dokładnie czyścimy powierzchnie, którą przylega do pompy wodnej. Zakładamy nową papierową podkładkę (w komplecie z nową pompą), smarujemy ja delikatnie Shellem Retinaxem i przykręcamy analogicznie do nowej pompy. Czyścimy dokładnie adapter/przejściówke, wyjmujemy stare uszczelki (o-ringi), których być może nie ma już :-) i w ich miejsce ktoś kiedyś zalał silikon. Jak są to się pewnie wykruszą. Czyścimy wszystko dokładnie i zakładamy nowe o-ringi kupione niezależnie od pompy w ASO i smarujemy je Retinaxem. Wkładamy adapter w fajke pompy i wkładamy jeszcze jednego o-ringa, który był komplecie z pompą (również samrujemy retinaxem) na taki króciec wystający z bloku silnika.
12. Teraz bardzo ważny punkt, dokładne i właściwe zmaontowanie pompy w bloku. Do bloku musi wejśc jednocześnie we właściwe miejsce adapter przy fajce i popma na maego o-ringa, którego wcześniej założyliśmy na króciec wystający z bloku silnika. Ważne aby własciwie założyć popme na tego małego o-ringa i żeby go nie "ścieło"!
13. Dokręcamy pompę,
14. Dokrecamy węże gumowe do pompy cybandami.
15. W tym miejscu proponuje już trochę nalać do pompy (najlepiej rurką, która idzie do zbiornika wyrównawzego) płynu w celu sprawdzenia, czy gdzieś nie cieknie.
16. Dokręcamy koło pasowe do pompy wodnej.
17. Montujemy odlew na którym siedzi kompresor klimy czyli mocowanie dla tego kompresora.
18. Montujemy kompresor klimy.
19. Zakładamy pasek klinowy na koło pasowe pompy wody i kompresora klimy upewniając się, że nie spadł z żadnego inego koła przy okazji.
20. Zdejmujemy "home made tool" zwalniając tym samym napinacz paska klinowego.
21. Dokręcamy do spodu zbironiczka wyrównawczego odpowiedni przewód na cyband. Montujemy na klips bądź na śrubę (w zależności od wersji) zbiorniczek wyrównawczy i poczepiamy cienki przewód idący od chłodnicy do zbiorniczka.
22. Nalewamy odpowiednią proporcję płynu i wody demineralizowanej.
23. Odpalamy silnik i cieszymy się z nowej pompy w SAABIE jednocześnie mając satysfakcję z własnoręcznego wykonania calej operacji!
24. Piwo na zakończenie (jak i w trakcie) bardzo wskazane. ;-)))
POWODZENIA